|
|
|
„Żywa lekcja archeologii” w Szwarszowicach.
|
Ogoszenie ogólne
|
2012-06-08
|
Archeologia, wykopaliska... sowa te czsto wywouj dreszczyk emocji.
Czy archeolog szuka skarbw? Co to jest zabytek i dlaczego „ziemia garnki rodzi”? Czy trudno jest by archeologiem? Na te pytania odpowied poznawali uczniowie klasy IV w trakcie lekcji historii. Natomiast, aby przybliy uczniom jedn z najbardziej fascynujcych i ciekawych dyscyplin naukowych, jak jest archeologia, zapozna z warsztatem pracy archeologa w formie zabawy, nauczycielka historii- Izabela Zarba zorganizowaa „ yw lekcj archeologii”.
Przez krtk chwile szkolna piaskownica zamienia si w obszar wykopalisk archeologicznych a uczniowie wcielili si w role archeologw. Faz wstpn byo przypomnienie zagadnie zwizanych ze sposobami identyfikacji i bada stanowisk archeologicznych oraz zagadnie zwizanych z pracami wykopaliskowymi.
Nastpnie mali odkrywcy przy pomocy tak drobnych narzdzi jak opatki i pdzelki sami odkrywali „niesamowit histori”, zajrzeli do wykopw i „dotknli” ukrytych skarbw, bardzo dokadnie odkopywali i zabezpieczali znaleziska. „Skorupy naczy”, „szcztki pradawnych zwierzt”, „fragmenty posgw’, doskonale zachowane dzbany, a nawet biuteria to tylko niektre ze znalezisk. Niezwyka fantazj i pomysowoci uczniowie wykazali si podczas prby analizy obiektw odkrytych podczas prac wykopaliskowych.
Zajcia miay suy rozwijaniu ciekawoci i pasji odkrywania, podjcia samodzielnej prby analizy rde archeologicznych i przeprowadzenia „archeologicznego ledztwa” w celu dotarcia do zagadek przeszoci. Naley doda, e lekcje poza klas sprzyjaj aktywnemu przyswajaniu nowych treci.
|
|
|
|
|